Standardy Ochrony Małoletnich w MCS

Załącznik nr 1

do Zarządzenia nr 29/2024

Dyrektora Miejskiego Centrum Sportu w Chrzanowie

z dnia 13.08. 2024r.

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

W MIEJSKIM CENTRUM SPORTU W CHRZANOWIE (wersja pełna)

 

Postanowienia ogólne.

  • 1.
  1. Użyte określenia oznaczają:
  2. standardy – niniejszy dokument tj. Standardy Ochrony Małoletnich,
  3. Małoletni – każda osoba do ukończenia 18. roku życia,
  4. pracownik – osoba zatrudniona przez MCS bez względu na podstawę zatrudnienia (umowa o pracę, umowa cywilno-prawna, umowa o współpracy itp.), a także wolontariusz, stażysta czy praktykant,
  5. Dyrektor – osoba zarządzająca MCS,
  6. krzywdzenie Małoletniego – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę Małoletniego lub podjęcie jakiegokolwiek działania bądź zaniechanie działania powodujące zagrożenie lub naruszenie dobra Małoletniego,
  7. dane osobowe Małoletniego – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację Małoletniego, w szczególności takie jak imię, nazwisko, nr PESEL, wizerunek,
  8. opiekun prawny Małoletniego – rodzic bądź przedstawiciel ustawowy Małoletniego niebędący rodzicem, ustanowiony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
  9. Karta Interwencji – dokument wg wzoru ustalonego przez MCS, sporządzany w każdym przypadku stwierdzenia krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia Małoletniego,
  10. Rejestr Interwencji – rejestr prowadzony przez koordynatora ds. Standardów Ochrony Małoletnich, wyznaczonego przez dyrektora MCS, wg ustalonego wzoru, w którym dokumentowane są przypadki interwencji w związku ze stwierdzeniem krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia Małoletniego.
  1. Wyróżnia się następujące, podstawowe formy krzywdzenia:
  • Przemoc fizyczna wobec Małoletniego.

Jest to jednorazowe bądź powtarzające się działanie bądź zaniechanie wskutek którego Małoletni doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest na nią potencjalnie zagrożony. Krzywda stanowi rezultat działania bądź zaniechania ze strony rodzica, opiekuna prawnego, osoby odpowiedzialnej za Małoletniego, posiadającej nad nim władzę lub takiej, której ufa.

  • Przemoc psychiczna wobec Małoletniego.

Jest to długotrwała, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy Małoletnim a osobą za nie odpowiedzialną lub osobą, której dziecko ufa. Tak jak w przypadku przemocy fizycznej obejmuje zarówno działania, jak i zaniechania. Do przejawów przemocy psychicznej zaliczamy m.in.:

  1. niedostępność emocjonalną;
  2. zaniedbywanie emocjonalne;
  3. relacja z Małoletnim oparta na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu;
  4. nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem;
  5. niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka;
  6. niedostrzeganie lub nieuznawanie granic psychicznych między dzieckiem a osobą odpowiedzialną;
  7. nieodpowiednia socjalizacja, demoralizacja;
  8. sytuacje w których Małoletni jest świadkiem przemocy;
  • Przemoc seksualna wobec Małoletniego (wykorzystywanie seksualne Małoletniego).

Jest to angażowanie Małoletniego poprzez dorosłego lub innych Małoletnich w aktywność seksualną. Dotyczy sytuacji gdy nie dochodzi do kontaktu fizycznego (np. ekshibicjonizm, molestowanie werbalne – np. prowadzenie rozmów o treści seksualnej nieadekwatnej do wieku dziecka, komentowanie w sposób seksualny wyglądu i zachowania dziecka, zachęcanie do kontaktu z treściami pornograficznymi, grooming – strategie nieseksualnego uwodzenia dziecka z intencją nawiązania kontaktu seksualnego w przyszłości) i gdy do takiego kontaktu dochodzi (sytuacje takie jak: dotykanie dziecka, zmuszanie dziecka do dotykania ciała sprawcy, stosunek seksualny). Każda czynność seksualna podejmowana z Małoletnim przed ukończeniem 15 roku życia jest przestępstwem. W przypadku Małoletnich mówimy o wykorzystaniu seksualnym, kiedy między wykorzystującym (dorosły, inni Małoletni) a wykorzystywanym (Małoletni) z uwagi na wiek lub stopień rozwoju zachodzi relacja władzy, opieki czy zależności. Do innej formy wykorzystywania seksualnego Małoletnich zalicza się wyzyskiwanie seksualne. Jest to jakiekolwiek: faktyczne lub usiłowane nadużycie podatności Małoletniego na zagrożenia, przewagi sił lub zaufania – w celu seksualnym.

  • Zaniedbywanie Małoletniego.

Jest to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie fizycznych i psychicznych potrzeb Małoletniego. Może przyjmować formę nierespektowania praw Małoletniego, co w rezultacie prowadzi do zaburzeń w jego zdrowiu i/lub rozwoju. Do zaniedbywania Małoletniego dochodzi w relacjach Małoletniego z osobą zobowiązaną do opieki, wychowania, troski i ochrony.

  • Przemoc rówieśnicza (nękanie rówieśnicze, bullying).

Przemoc rówieśnicza ma miejsce gdy Małoletni doświadcza różnych form nękania ze strony rówieśników. Dotyczy działań bezpośrednich lub z użyciem technologii komunikacyjnych (np. za pośrednictwem Internetu i telefonów komórkowych). Przemoc rówieśniczą obserwujemy, gdy szkodliwe działanie ma na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma charakter systematyczny (powtarzalność), a ofiara jest słabsza od sprawcy bądź grupy sprawców. Obejmuje:

  1. przemoc werbalną (np. przezywanie, dogadywanie, ośmieszanie);
  2. przemoc relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie innych przeciwko osobie, szantaż);
  3. przemoc fizyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie, szarpanie);
  4. przemoc materialną (np. kradzież, niszczenie przedmiotów);
  5. cyberprzemoc/przemoc elektroniczną (np. złośliwe wiadomości w komunikatorach, wpis w serwisie społecznościowym, umieszczanie w Internecie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę);
  6. wykorzystanie seksualne – dotykanie intymnych części ciała lub zmuszanie do stosunku płciowego lub innych czynności seksualnych przez rówieśnika,
  7. przemoc uwarunkowaną normami i stereotypami związanymi z płcią (np. przemoc w relacjach romantycznych między rówieśnikami).
  • 2.

Dobro osób Małoletnich jest naczelną wartością, którą kieruje się Miejskie Centrum Sportu w Chrzanowie (zwanym dalej MCS), prowadząc usługi związane z: propagowaniem i popularyzacją różnych form aktywności fizycznej, organizacją zajęć, zawodów i imprez sportowo – rekreacyjnych, prowadzeniem sekcji sportowo – rekreacyjnych, proponowaną ofertą sportowo – rekreacyjną, ze szczególną uwzględnieniem potrzeb dzieci, młodzieży oraz osób niepełnosprawnych, co oznacza, że:

  1. Każda osoba Małoletnia winna być traktowana z należnym jej szacunkiem oraz poszanowaniem jej godności.
  2. Niedopuszczalne jest krzywdzenie Małoletniego, w tym w szczególności stosowanie wobec niego przemocy w jakiejkolwiek formie.
  3. Pracownicy winni reagować w sytuacji krzywdzenia Małoletniego lub zaistnienia uzasadnionego podejrzenia, że dochodzi do krzywdzenia Małoletniego.
  4. MCS stosuje zasady bezpiecznego naboru pracowników zgodnie z wymogami wynikającymi z przepisów prawa, w szczególności poprzez sprawdzenie w odpowiednich rejestrach karalności osób, które będą mieć kontakt z Małoletnimi w ramach wykonywania zadań służbowych.

 

Zasady i sposób przygotowania pracowników.

  • 3.
  1. Osoby zatrudniane w MCS, bez względu na podstawę zatrudnienia (umowa o pracę, umowa cywilno-prawna, umowa o współpracy itp.), mają obowiązek znać i stosować Standardy Ochrony Małoletnich.
  2. Dyrektor MCS ma prawo żądać od osób zatrudnianych w MCS potwierdzenia na piśmie znajomości zasad określonych w Standardach Ochrony Małoletnich i zobowiązania do ich stosowania i przestrzegania.
  3. Wdrożenie niniejszych Standardów następuje poprzez zapoznanie wszystkich aktualnie zatrudnionych pracowników MCS z treścią niniejszych Standardów. Odpowiedzialnym za wykonanie ww. obowiązku jest Dyrektor MCS, Koordynator ds. Standardów Ochrony Małoletnich lub osoba wskazana przez Dyrektora MCS.
  4. Każdy nowo zatrudniany pracownik przed rozpoczęciem czynności służbowych powinien zostać poinformowany o niniejszych Standardach oraz ma obowiązek zapoznania się z nimi.
  5. Dyrektor może też podejmować różnego rodzaju działania szkoleniowe, instruktażowe i informacyjne adresowane do pracowników.
  6. Działania i czynności opisane w ust. 1, 2 i 3 są dokumentowane poprzez utrwalenie ich w formie pisemnej. Wzór Oświadczenia pracownika MCS stanowi załącznik nr 2 do Standardów.
  • 4.
  1. Dyrektor MCS powołuje Koordynatora ds. Standardów Ochrony Małoletnich.
  2. Do obowiązków Koordynatora ds. Standardów Ochrony Małoletnich jako osoby odpowiedzialnej za standardy:

1) dbałość o udostępnienie standardów na stronie internetowej MCS oraz na terenie obiektów MCS w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla Małoletnich;

2) przygotowanie pracownika MCS do stosowania standardów przed przystąpieniem do pracy albo po dokonaniu jakichkolwiek zmian w standardach;

3) delegowanie zadań oraz odpowiedzialności związanych z realizacją standardów w MCS oraz monitoring ich realizacji;

4) prowadzenie ewidencji pracowników MCS, którzy zapoznali się ze standardami przed przystąpieniem do pracy albo po dokonaniu w niej zmian;

5) przegląd standardów w porozumieniu i współpracy z Dyrektorem MCS oraz pracownikami MCS;

6) monitorowanie czy występują trudności w stosowaniu standardów;

7) koordynowanie prac związanych z aktualizacją standardów.

 

Zasady bezpiecznych relacji między Małoletnim a pracownikiem MCS

  • 5.
  1. W komunikacji z Małoletnimi należy zachować cierpliwość i szacunek.
  2. Niedopuszczalne jest zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie lub obrażanie Małoletniego.
  3. Nie wolno krzyczeć na Małoletnich, wyjątek stanowią sytuacje, kiedy dochodzi do zagrożenia życia lub zdrowia Małoletniego.
  4. Należy unikać sytuacji pozostawania pracownika z Małoletnim sam na sam w pomieszczeniach nieobjętych monitoringiem, chyba że jest to uzasadnione szczególnymi okolicznościami (np. zagrożenie życia/zdrowia Małoletniego).
  5. Nie wolno zachowywać się w obecności Małoletnich w sposób niestosowny: używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej lub wykorzystywanie wobec Małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  6. Obowiązuje zasada równości traktowania Małoletnich – bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, religijny, kulturowy, światopogląd.
  7. Zabronione jest nawiązywanie z Małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, czy składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Dotyczy to także seksualnych komentarzy, żartów gestów, udostępniania Małoletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na formę.
  8. Zabronione jest proponowanie Małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych, e-papierosów, napojów energetycznych, nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności Małoletnich.
  9. Kontakt fizyczny pracownika z Małoletnim jest co do zasady niedozwolony. Wyjątkiem są sytuacje kiedy kontakt taki nie prowadzi do krzywdzenia Małoletniego i jest uzasadniony okolicznościami np. pokazanie prawidłowości układu ciała w trakcie ćwiczeń, udzielenie pierwszej pomocy, inne sytuacje zagrożenia życia/zdrowia Małoletniego. W związku z tym należy przestrzegać następujących zasad:
  • Nie wolno bić, popychać, szturchać ani w jakikolwiek inny sposób naruszać integralności fizycznej Małoletniego.
  • Nie wolno dotykać Małoletniego w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity bądź niestosowny.
  • Nie wolno łaskotać, udawać walki z Małoletnimi czy prowadzić brutalnych zabaw fizycznych.
  • Kontakt fizyczny z Małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
  • W sytuacjach wymagających udzielenia Małoletniemu pomocy, należy unikać kontaktów innych niż niezbędne do udzielenia pomocy.
  1. Pracownikom nie wolno zapraszać Małoletniego do swojego miejsca zamieszkania/pobytu ani spotykać się z nim poza godzinami pracy. Dotyczy to także kontaktów z Małoletnim poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon /e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
  2. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z Małoletnim lub jego Opiekunem prawnym poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).

 

Ochrona danych osobowych, w tym wizerunku Małoletniego.

  • 6.
  1. Dane osobowe Małoletnich mogą być przetwarzane przez MCS wyłącznie zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym w szczególności zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
  2. MCS zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych Małoletnich, poprzez zachowywanie podstawowych zasad w ich przetwarzaniu, tj.: legalności, celowości, minimalizacji 3 danych, prawidłowości danych, ograniczenia przechowywania danych, integralności, poufności i rozliczalności danych.
  3. Szczególnie przy zgłoszeniach/interwencjach dot. krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia Małoletnich MCS zapewnia ścieżkę poufną dla przetwarzanych danych osobowych Małoletnich.
  4. MCS przeprowadza analizę ochrony danych w fazie projektowania dla każdej planowanej usługi dotyczącej organizowania działalności rekreacyjnej, sportowej lub związanej z rozwijaniem zainteresowań przez Małoletnich i dostosowuje adekwatne rozwiązania techniczne i organizacyjne celem zapewnienia zgodności z wymogami w ochronie danych osobowych (w tym bezpieczeństwa tych danych).
  5. Uznając prawo Małoletniego do prywatności i ochrony jego dóbr osobistych, MCS zapewnia ochronę wizerunku Małoletniego, poprzez wykluczenie prowadzenia nagrań zdjęciowych, filmowych (w ramach organizowanych zajęć o charakterze rekreacyjnym, sportowym lub związanym z rozwijaniem zainteresowań przez Małoletnich) w sposób bezprawny, w szczególności bez zgody Opiekunów Prawnych Małoletnich.
  6. Opiekun Prawny Małoletniego, przed udzieleniem zgody na wykorzystanie wizerunku Małoletniego, powinien być dokładnie poinformowany w jakim celu ma być przetwarzany ten wizerunek. Dobrą praktyką jest uzyskiwanie także zgody Małoletniego, pomimo posiadania zgody Jego Opiekuna Prawnego.
  7. Należy unikać podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi Małoletniego z imienia i nazwiska.
  8. Poprzez publikację wizerunku Małoletniego niedopuszczalne jest ujawnianie jakichkolwiek informacji wrażliwych dot. Małoletniego, w tym dot. stanu zdrowia, sytuacji materialnej.
  9. Zakazuje się publikowania wizerunku Małoletniego w formach obraźliwych, ośmieszających, naruszających jego godność lub w jakikolwiek sposób naruszających dobra osobiste Małoletniego.
  10. Zabronione jest utrwalanie wizerunku Małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) przez Pracowników/Personel dla celów prywatnych.

Zgłoszenie krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia Małoletniego

przez osoby nie będące pracownikami MCS.

  • 7.
  1. W przypadku krzywdzenia Małoletniego na terenie któregoś z obiektów MCS lub podejrzenia takiego krzywdzenia, każda osoba będąca świadkiem krzywdzenia lub mająca podejrzenie krzywdzenia (w tym osoba Małoletnia), powinna zgłosić tę okoliczność:
  2. jeśli zdarzenie ma miejsce w hali basenowej Krytej Pływalni lub na Basenach Letnich Ośrodka Sportowo-Rekreacyjnego na Kątach – najbliższemu ratownikowi WOPR lub pracownikowi MCS;
  3. jeśli zdarzenie ma miejsce na terenie obiektów takich jak: Stadion Piłkarski, Boisko Orlik, Hala Widowiskowo-Sportowa, Skatepark oraz pozostałych boiskach sportowych będących w administrowaniu przez MCS – którejkolwiek osobie z kadry trenerskiej lub pracownikowi MCS;
  4. jeśli zdarzenie ma miejsce w innych miejscach niż wyżej opisane – w administracji MCS.
  5. Niezależnie od powyższego, każde zgłoszenie może być złożone w administracji MCS, a w sytuacjach nagłych dowolnej osobie z pracowników MCS.
  6. Pracownik któremu zgłoszono krzywdzenie Małoletniego lub podejrzenie krzywdzenia powinien postępować zgodnie z zasadami zawartymi w § 8.

Zasady i procedury podejmowania interwencji

oraz sposób ich dokumentowania i zasady przechowywania dokumentacji.

  • 8.
    1. W przypadku, gdy pracownik zauważy, na terenie któregoś z obiektów MCS w Chrzanowie, jakiekolwiek zachowanie innej osoby noszące znamiona krzywdzenia Małoletniego, ma obowiązek w pierwszej kolejności podjąć działania zmierzające do wyeliminowania takich zachowań, w szczególności przez zwrócenie uwagi osobie dopuszczającej się tych zachowań oraz niezwłocznie zawiadomić o sytuacji swojego przełożonego oraz Dyrektora MCS. Dyrektor MCS podejmuje decyzję, czy konieczne jest wezwanie Policji.
    2. Pracownik który był świadkiem zdarzenia noszącego znamiona krzywdzenia Małoletniego sporządza notatkę służbową (pisemną lub e-mail) zawierającą opis sytuacji i przekazuje ją do administracji MCS – koordynatorowi ds. Standardów Ochrony Małoletnich.
    3. W przypadku powzięcia przez pracownika podejrzenia, że doszło do krzywdzenia Małoletniego lub zgłoszenia takiej okoliczności przez Małoletniego, Opiekuna Prawnego Małoletniego lub przez osobę trzecią, pracownik ma obowiązek: zawiadomić niezwłocznie o zaistniałej sytuacji swojego przełożonego oraz Dyrektora MCS. Dyrektor MCS podejmuje decyzję, czy konieczne jest wezwanie Policji.
    4. Pracownik który powziął podejrzenie krzywdzenia Małoletniego sporządza notatkę służbową (pisemną lub e-mail) zawierającą opis sytuacji i przekazuje ją do administracji MCS – koordynatorowi ds. Standardów Ochrony Małoletnich.
    5. W przypadku zdarzeń na terenie obiektu wymagających natychmiastowej reakcji, w szczególności, zagrożenia życia Małoletniego lub grożącego mu ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, pracownik będący świadkiem zdarzenia natychmiast powiadamia odpowiednie służby dzwoniąc pod nr 112 (policja, pogotowie) a następnie zawiadamia o zaistniałej sytuacji swojego przełożonego oraz Dyrektora MCS i sporządza notatkę służbową (pisemną lub e-mail) zawierającą opis sytuacji i przekazuje ją do administracji MCS – koordynatorowi ds. Standardów Ochrony Małoletnich.
    6. Z zastrzeżeniem obowiązków pracowników określonych powyżej, podejmowanie interwencji należy do Dyrektora MCS, przy czym może on wyznaczyć na stałe do tego zadania koordynatora ds. Standardów Ochrony Małoletnich. W przypadku wyznaczenia takiej osoby, jej dane (imię, nazwisko, służbowy e – mail i telefon) zostaną podane do wiadomości pracownikom.
    7. Jeśli zdarzenie o którym mowa w ust. 1, 3, 5 miało miejsce na terenie objętym monitoringiem należy zabezpieczyć nagrania z monitoringu.
    8. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie Małoletniego przez koordynatora ds. Standardów Ochrony Małoletnich, wówczas interwencja podejmowana jest przez Dyrektora MCS.
    9. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie Małoletniego ze strony pracownika MCS, a nie została wyznaczona osoba do podjęcia interwencji, wówczas działania opisane w § 8 podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie krzywdzenia Małoletniego.
    10. W przypadku, gdy doszło do krzywdzenia Małoletniego, Dyrektor MCS (lub upoważniona przez Dyrektora osoba) podejmuje decyzję o poinformowaniu o tym Opiekuna Prawnego Małoletniego, a w razie konieczności także o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia Małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura lub policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej).
    11. Jeśli interwencja dotyczy czynu zabronionego, Dyrektor MCS składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury lub policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych powyżej.
    12. W przypadku, gdy zauważono krzywdzenie Małoletniego przez opiekuna prawnego Małoletniego:

1) Dyrektor MCS lub osoba przez niego wyznaczona podejmuje starania celem wyjaśnienia sytuacji z opiekunem prawnym Małoletniego, w  trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne krzywdzonego Małoletniego a ustalenia zapisać w Karcie Interwencji,

2) w przypadku, gdy wobec Małoletniego popełniono przestępstwo lub istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa, Dyrektor MCS lub osoba przez niego wyznaczona sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury,

3) w przypadku, gdy z rozmowy z opiekunem prawnym Małoletniego (opiekunami prawnymi) wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą Małoletniemu, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają Małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, Dyrektor MCS sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego lub innej upoważnionej instytucji.

  1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie Małoletniego przez pracownika, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z Małoletnimi w obiektach MCS (nie tylko z Małoletnim co do którego zgłoszono Krzywdzenie) do czasu wyjaśnienia sprawy.
  2. W przypadku gdy pracownik dopuścił się wobec Małoletniego innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, Dyrektor MCS powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o krzywdzenie Małoletniego (w porozumieniu z Opiekunem Prawnym) oraz innych świadków zdarzenia.
  3. W sytuacji gdy naruszenie dobra Małoletniego jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności Małoletniego, możliwe jest rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez MCS, lecz przez podmiot trzeci, wówczas możliwe jest wprowadzenie zakaz wstępu tej osoby na teren obiektów MCS, a w razie potrzeby rozwiązanie umowy z podmiotem współpracującym.
  4. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia Małoletniego zgłosił opiekun prawny Małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekuna prawnego Małoletniego na piśmie.
  5. W przypadku podejrzenia krzywdzenia Małoletniego przez innego Małoletniego w czasie przebywania na terenie obiektów MCS (np. na zajęciach sportowych) należy podjąć działania mające na celu zapobieżenie dalszemu krzywdzeniu, w tym przeprowadzić rozmowę z Małoletnim podejrzewanym o Krzywdzenie oraz jego opiekunem prawnym (opiekunami prawnymi) a także oddzielnie z Małoletnim poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunem prawnym (opiekunami prawnymi). Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne Małoletniego krzywdzonego. Ustalenia należy zapisać na Karcie Interwencji. Dla Małoletniego krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne Karty Interwencji.
  6. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest Małoletni w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny/przestępstwo, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.
  7. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest Małoletni powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi czyn karalny/przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.
  8. W trakcie rozmów należy upewnić się, że Małoletni podejrzewany o krzywdzenie innego Małoletniego sam nie jest krzywdzony przez opiekunów, innych dorosłych bądź innych Małoletnich. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć interwencję także w stosunku do tego Małoletniego.
  • 9.
  1. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się Kartę Interwencji według wzoru ustalonego przez Dyrektora MCS stanowiącego załącznik nr 1 do Standardów Ochrony Małoletnich.
  2. Kartę Interwencji załącza się i wpisuje do Rejestru Interwencji prowadzonego przez MCS, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do Standardów Ochrony Małoletnich.
  3. W przypadku, gdy Dyrektor MCS uzna, że konieczne jest ustalenie planu wsparcia Małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia, powinien o tym poinformować opiekuna prawnego (opiekunów prawnych) Małoletniego i przedstawić swoje sugestie w tej kwestii. W tym celu Dyrektor MCS konsultuje się z osobą posiadającą wykształcenie pedagogiczne, a w miarę potrzeby – psychologiczne oraz z radcą prawnym. Plan wsparcia ma na celu zmianę niepożądanych zachowań, zapewnienie Małoletniemu bezpieczeństwa, włączając w to sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.
  4. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu Małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym pracownikom MCS i uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
  5. Dokumentację dotyczącą interwencji przechowuje się w sposób zapewniający poufność, przez okres nie dłuższy niż jest to wymagane lub zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.
  • 10.

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet

i procedury ochrony Małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami

w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.

  1. Ze względu na specyfikę zajęć dla Małoletnich prowadzonych na obiektach MCS (nauka pływania, zajęcia sportowe), wyklucza się możliwość korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej w trakcie ww. zajęć, wobec czego ryzyko narażenia się Małoletniego na zagrożenia związane z treściami szkodliwymi jest znikome.
  2. Infrastruktura sieciowa na terenie MCS nie umożliwia dostępu do sieci internetowej pracownikowi i Małoletnim, zarówno w czasie zajęć, jak i poza nimi.
  3. Nie dopuszcza się Małoletnich do korzystania z prywatnego sprzętu elektronicznego należącego do pracownika. Jeśli jest to koniecznie, musi odbywać się w obecności pracownika w celu uniemożliwienia Małoletniemu dostępu do prywatnych treści znajdujących się na urządzeniu.
  4. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika MCS, osoba ta ma obowiązek informowania Małoletniego o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu.
  5. Sieć internetowa w MCS jest monitorowana tak, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć a rozwiązania organizacyjne stosowane przez MCS bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
  6. W MCS wyznaczona jest osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci internetowej, do obowiązków której należą m.in.:
    1. zabezpieczenie sieci internetowej przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania,
    2. aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb.
  • 11.

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.

  1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich podlegają cyklicznej kontroli, ocenie i aktualizacji w celu dostosowania do aktualnych potrzeb i zgodności z obowiązującymi przepisami prawa, dokonywanej nie rzadziej niż raz na dwa lata, przez Dyrektora MCS, przy udziale koordynatora ds. Standardów Ochrony Małoletnich, inspektora ochrony danych osobowych, radcy prawnego oraz innych osób wskazanych wg uznania Dyrektora MCS.
  2. W ramach czynności o których mowa w ust. 1 przeprowadza się m.in. wywiad lub ankietę wśród pracowników MCS monitorujące poziom realizacji Standardów Ochrony Małoletnich.
  3. Wnioski z czynności, o których mowa powyżej należy udokumentować pisemnie.
  • 12.

Zasady i sposób udostępniania standardów.

  1. MCS udostępniają pełną treść standardów poprzez publikację na stronie internetowej https://mcs.chrzanow.pl/dokumenty/, jak również poprzez wywieszenie w widocznych miejscach na terenie obiektów MCS w Chrzanowie.
  2. MCS udostępnia skróconą treść standardów, przeznaczoną dla Małoletnich, poprzez publikację na stronie internetowej https://mcs.chrzanow.pl/dokumenty/, jak również poprzez wywieszenie w widocznych miejscach na terenie obiektów MCS.

Cyberbezpieczeństwo

Cyberbezpieczeństwo to odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy.

Rodzaje cyberataków:
Malware, czyli złośliwe oprogramowanie, które bez zgody i wiedzy użytkownika wykonuje na komputerze działania na korzyść osoby trzeciej.
Man in the Middle jest rodzajem ataku polegającym na uczestniczeniu osoby trzeciej np. w transakcji pomiędzy sklepem internetowym a klientem. Celem takich ataków jest przechwycenie informacji lub środków pieniężnych (np. uzyskanie danych niezbędnych do logowania w systemie bankowości elektronicznej).
Cross site scripting polegający na umieszczeniu na stronie internetowej specjalnego kodu, którego kliknięcie przez użytkownika powoduje przekierowanie na inną stronę internetową (np. na witrynę konkurencji).
Phishing jest to atak polegający na dokonywaniu prób przejęcia haseł służących użytkownikowi do logowania na np. portalach społecznościowych, do których dostęp umożliwia atakującym uzyskanie
danych osobowych użytkownika.
DDoS, czyli atak, którego celem jest zablokowanie możliwości logowania użytkownika na stronę
internetową poprzez jednoczesne logowanie na tę samą stronę się wielu użytkowników. Wywoływany w ten sposób sztuczny ruch wzmacnia zainteresowanie użytkowników np. produktem dostępnym w sklepie
internetowym.
SQL Injection jest atakiem polegającym na wykorzystywaniu przez przestępców luk występujących w zabezpieczeniach np. aplikacji i pozwalającym na uzyskanie przez osoby nieuprawione danych
osobowych.
Ransomware to rodzaj ataku, którego celem jest przejęcie i zaszyfrowanie danych użytkownika po to aby w następnym kroku udostępnić te same dane użytkownikowi pod warunkiem wniesienia przez niego “okupu”.
Malvertising pozwala przestępcom na dotarcie do użytkowników przeglądających zaufane strony internetowe poprzez nośniki jakimi są udostępniane na stronach internetowych reklamy, a następnie na instalowanie bez wiedzy i zgody użytkownika złośliwego oprogramowania na urządzeniach użytkownika.
Realizując zadania wynikające z Ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa,
Kryta Pływalnia w Chrzanowie przekazuje dostęp do informacji zawierających wiedzę o zagrożeniach cyberbezpieczeństwa i stosowaniu skutecznych sposobów zabezpieczania się przed tymi zagrożeniami.
Zachęcamy do śledzenia materiałów edukacyjnych udostępnianych bezpłatnie przez instytucje rządowe
i administrację publiczną na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy oraz informacji
publikowanych w szczególności na stronach zespołów reagowania na incydenty bezpieczeństwa informatycznego, np.:
• na stronie internetowej pierwszego w Polsce zespołu reagowania na incydenty informatyczne
CERT.PL: https://www.cert.pl/
• przygotowanych przez CERT.PL publikacji: https://www.cert.pl/publikacje/
• cyklicznego, bezpłatnego biuletynu porad bezpieczeństwa dla użytkowników komputerów
OUCH!: https://www.cert.pl/ouch/
• biuletynu informacyjnego systemu reagowania na incydenty komputerowe: http://csirt-
mon.wp.mil.pl/pl
• na stronie zespołu ekspertów Naukowej i Akademickiej Sieci
Komputerowej: https://dyzurnet.pl/

Scroll to Top
Skip to content